De magie van drie
Eén is maar alleen. Bij twee ontstaat contact, verbinding. De energie gaat stromen. Ideeën krijgen vorm als ze gedeeld kunnen worden. Maar bij drie, ontstaat pas echt magie. Van keuzes maken, focus leggen en daarmee gaan voor groei.
Een persoonlijk geheimpje; ik heb een lichte vorm van dyscalculie. Dat betekent dat ik cijfers niet zo goed kan ‘lezen’ als letters en meer moeite moet doen dan anderen om te tellen. Rekensommen zijn bij mij aaneenrijgingen van foefjes die ik mezelf heb aangeleerd. Geen probleem hoor, ik kan er prima mee leven. Maar het brengt wel een fascinatie voor getallen met zich mee. Voor reeksen, vormen en groeperingen.
En zo ontstond mijn inzicht dat het cijfer 3 iets magisch aan zich heeft. Al sinds we klein zijn tellen we graag tot 3 voordat we tot actie overgaan. Het brengt rust in ons hoofd. Een reeks of setje van 3 is, zelfs voor iemand met dyscalculie, goed te overzien. Drie termen zijn ook heel goed te onthouden. Het plakt als het ware in je hoofd.
En als we keuzes moeten maken, geeft het cijfer 3 ons vrijheid. Bij een keuze uit twee (zwart of wit bijvoorbeeld) wordt het alternatief altijd buitengesloten. Dat is heel rechtlijnig, en geeft meteen een vorm van ‘afkeer’ tegen het niet gekozen alternatief. Wanneer je kiest uit drie (rood, blauw of geel) dan gaat het gevoelsmatig eerder over een voorkeur. En maak je een prioriteitenlijstje in je hoofd. Daarin kan er slechts ééntje bovenaan staan. Maar je kan uiteindelijk ze ook alle drie kiezen, want een setje van 3 blijft wel plakken in je hoofd.
Zo werk het voor de ondernemer ook. Wanneer je kiest voor: een teamlid aannemen óf een marketing campagne starten. Is anders dan wanneer je kiest voor: een teamlid aannemen, een marketing campagne starten, en (dan) een IT project oppakken. Dit helpt je niet alleen om keuzes te maken, maar geeft ook focus in prioriteit van tijd, geld en aandacht. Je bepaalt er 3, liefst op verschillende elementen van jouw groei strategie, en kiest dan waar de eerste focus naar toe gaat.
Mijn advies is om deze 3 doelstellingen in grote lijnen overeen te laten komen met:
- Groei van je onderneming (in omzet, klantenbestand, bruto-marge, aantal projecten)
- Efficiency van je onderneming (kostenreductie, cash genereren, tijd besparen)
- Persoonlijk leiderschap (waar krijg jij energie van, persoonlijke & bedrijfswaarden)
Om ook echt tot groei te komen (strategisch met je onderneming en zelf als leider), is het wel belangrijk dat die doelen krachtig, concreet en uitdagend haalbaar zijn. Ook moeten ze passen bij jouw grotere geheel van visie. Én, als derde, je moet er een bak aan energie van krijgen, zodat je geniet van je ondernemerschap als je er naartoe werkt.
Kan je wel wat hulp gebruiken om deze 3 samen te stellen? Boek dan een (online) Business Boost. Ik denk graag met je mee, zodat jij met een persoonlijk magisch setje van drie met plezier aan de slag kan.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!